Kas tegelikult väärisid sa põhikooli lõpueksami eest rohkem
punkte, kui õpetaja sulle pani? Kas su gümnaasiumi matemaatika riigieksami
tulemus peaks olema 2 punkti võrra suurem, sest eksamiparandaja jättis su
lahenduses midagi kahe silma vahele? Vähe usutav. Tõenäolisemalt väärisid sa
eksami eest madalamat tulemust, sest õpetajad võltsivad põhikooli
eksamitulemusi. Samuti võltsivad Riikliku Eksami- ja Kvalifikatsioonikeskuse
(järgnevalt EKK) töötajad gümnaasiumi riigieksami tulemusi.
Tõestusmaterjal
(kliki pildil, et originaalsuuruses näha)
Joonis näitab, mitu õpilast said eksami eest teatud arvu
punkte. Ilmselgelt eristuvad hindepiirid. Kui eksamil jääb mõni punkt paremast
hindest puudu, siis leitakse lisapunktid, et eksam kõrgema tulemusega hinnata.
Veel rohkem on õpetajad võltsinud eksameid piirjuhul, kui paarist punktist
oleneb, kas eksam sooritatakse või mitte. Olgu mainitud, et põhikooli
eksamitulemusi parandavad sama kooli õpetajad, kus eksam tehti. Joonise aluseks
on üle 2000 õpilasel põhinev valim kõikidest põhikooli matemaatikaeksami
tegijatest 2007. aastal.
Mis võivad olla
õpetajate motiivid võltsimiseks?
- Sageli hinnatakse õpetaja oskusi just eksamitulemuste põhjal. Kui tulemused pole head, siis on õpetaja süüdi. Ebaõiglane? Võib-olla, aga paremat kvantitatiivset vahendit veel pole
- Kui paar punkti jääb paremast hindest puudu, siis on õpetajal kahju halvemat hinnet panna ning seega võltsitakse eksamitulemusi altruismi tõttu
- Ennetatakse õpilaste anumist ja nurumist parema tulemuse saamiseks
Ka EKK töötajad
võltsivad eksamitulemusi
(kliki pildil, et originaalsuuruses näha)
Järgnev joonis näitab 2006. aasta matemaatika riigieksami
tulemuste histogrammi. Eksamit sooritasid 12.klassi õpilased ja seda parandasid
EKK töötajad.
Graafikult ilmneb, et 20-punktilisi töid on
ebaproportsionaalselt palju ja 16,17,18,19- punktilisi töid palju vähem kui
juhus lubaks. Kuna riigieksam on sooritatud kui saadakse vähemalt 20 punkti,
siis on selge, miks selline anomaalia esineb: eksamitööde parandajad on leidnud
õhust punkte töödele, millel jääb kuni 4 punkti eksami sooritamisest puudu.
Miks võltsida eksamitulemusi? Kas selleks, et statistika
näitaks, et Eestis oleks rohkem keskharidusega inimesi? Kas Eestis on kuidagi
parem, et meil võltsimise teel rohkem keskharidusega inimesi on? Kas meie
haridus on selle tõttu kuidagi parem?
Kas selle õpilase elu on kuidagi parem? Vaevalt.
Selle õpilase, kes tänu EKK töötajate võltsimisele on nüüd keskharidusega
täiskasvanu, koht ei olnud keskkoolis. Vaevalt, et ta ülikooli suundus. Aga
miks ta ei valinud kutsekooli? Sest kui gümnaasium on põhikooliga ühendatud, siis
on loomulik valik, et suundud edasi gümnaasiumi. Sõbrad läksid ju ka. Milleks
praegu elukutse valik langetada, kui hiljem saab ka.
Vähemalt saame uhkustada sellega, et Eestis on 89%
täiskasvanutest vähemalt keskharidus ja oleme sellega OECD riikide seas
3.kohal. Mis sest, et parem oleks, kui kutseharidusega inimeste osakaal oleks
suurem. Mis sest, et osad on keskharidusega tänu EKK töötajate võltsimisele.
Kokkuvõte
Fakt on see, et õpetajad ja EKK töötajad on võltsinud eksamite
tulemusi. Kooliõpetajad juhul, kui mõni punkt jääb paremast hindest puudu ja EKK
töötajad juhul, kui mõni punkt otsustab eksamilt läbisaamise. Võib-olla on see
võltsimine tehtud headel eesmärkidel? Kindel on aga see, et antud tegevus muudab
keskhariduse väärtust odavamaks. Tegelikult ei ole keskhariduse eesmärgist –
valmistada õpilased ette ülikooliks – enam midagi alles. Probleemi lahendaks
vast põhikooli ja gümnaasiumi eraldamine.
Allikad:
Loe ka:
Põhikooli lõpueksamite puhul mina probleemi ei näe, sest nendest ekasmitest ei sõltu midagi peale selle, kas kool lõpetatakse või mitte. Seega võib õpetajate teguviisi mõista. Samuti peavad järeleksami koostama õpetajad ise (kui ma õigesti mäletan), mingite lollide (rumalate) pärast lisatöö tegemine on ju mõttetu.
ReplyDeleteSamas keskkooli puhul on asi teine, sealsed tulemused on palju olulisemad ja kontrolli tuleks tõhustada. Kas blogi autor on juba ise midagi ette võtnud postituses välja toodud puuduste kõrvaldamiseks?
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteTore on see, et keegi kooli probleemide seast, midagi huvitavat leiab. Siin tuleb aga täheldada, et testi tulemusi võibolla ei võtltsita, sest graafikud on 2006 ja 2007 aasta kohta võrdluse aluseks toodud. Oleks vaja ikka 2007 ja 2010 aasta graafikut, siis oleks võimalik väljaarvutada statistiliselt kui suur on võimalus konrolli poolsele sobitamisele. Hetkel on peamiseks väiteks al 20 punkti küsimused on ebapropotsionaalselt palju valitud vastamiseks, mis võib olla põhjuseks, et koolis meile õpetatakse esmalt suurte punktidega ülesandeid lahendama.
ReplyDelete